Reglement
Biblioteket kan benyttes af alle, og det er gratis at låne på biblioteket
Lånerkort
Er du over 18 år fungerer sundhedskortet som adgang til at låne på biblioteket. Før du kan anvende sundhedskortet, skal du oprettes som bruger af biblioteket. Dette gør du via MitID på bibliotekets hjemmeside, eller ved at du personligt henvender dig på biblioteket. Når du skal oprettes som bruger, skal du medbringe dit sundhedskort.
Hvis du er under 18 år skal du have dine forældre eller værges samtykke til indmeldelse og lån. Dine forældre eller værge kan oprette dig som bruger via dette link. Når du er blevet oprettet, kan du få dit eget lånerkort. Det får du ved at henvende dig i den betjente åbningstid til personalet. Du kan også vælge at bruge dit sundhedskort som lånerkort.
Bliver dit sundhedskort eller lånerkort væk, skal du straks melde det til biblioteket, som spærrer dit lånerkort eller brugen af dit sundhedskort.
Hvis du har glemt din pinkode
Har du glemt pinkoden til selvbetjening, kan du oprette en ny ved at logge ind på hjemmesiden med MitID og ændre koden under din lånerprofil. Eller du kan henvende dig til personalet. Ved personlig henvendelse skal du medbringe legitimation i form af enten sundhedskort, pas eller kørekort.
Servicemeddelelser via sms og e-mail
Du har mulighed for at modtage en SMS eller e-mail 3 dage før, du skal aflevere de materialer, som du har lånt. Du tilmelder/afmelder dig ved at logge ind på din 'Min konto' på www.roskildebib.dk og gå til brugerprofil. Selvom du er tilmeldt SMS- eller e-mailordningen, så er det stadig dit eget ansvar at aflevere lånte materialer til tiden.
Husk at opdatere dine oplysninger som fx e-mailadresse og mobilnummer, som du har oplyst biblioteket, så disse altid er korrekte. Du kan opdatere dine kontaktoplysninger under din profil på hjemmesiden, når du er logget ind eller ved henvendelse til personalet.
Når du bliver oprettet som bruger af biblioteket og oplyser e-mailadresse og/eller mobilnummer, har du mulighed for at sætte din brugerprofil op til at modtage servicemeddelelser om lån, bestillinger, reserveringer og om din egen brug af bibliotekernes forskellige tjenester. Læs mere om, hvordan biblioteket bruger dine data.
Lånetid
Lånetiden er normalt 31 dage, men der kan være visse materialer med kortere lånetid. Du kan se din afleveringsfrist under "dine lån" på hjemmesiden, i App’en Biblioteket eller på din udlånskvittering.
Du kan udskrive afleveringskvitteringer på bon eller få den tilsendt pr. mail. Afleveringskvitteringen er din dokumentation for, at du har afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved afleveringen, at de materialer, du afleverer, svarer til de materialer, der nævnes på afleveringskvitteringen.
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, om du har registrerede lån af materialer under menupunktet 'Lån' når du er logget ind på hjemmesiden. Du kan også kontrollere din lånerstatus på selvbetjeningsautomaterne på biblioteket.
Du kan forlænge lånetiden på dine hjemlån. Hvis dine hjemlån ikke er bestilt af andre, kan du forlænge lånetiden op til ti gange.
Gebyrfrit bibliotek
Hos Roskilde Bibliotekerne har vi gebyrfrihed. Det betyder, at du ikke skal betale en bøde, hvis du kommer til at aflevere de materialer, du har lånt hos os, lidt for sent.
Du kan dog ikke beholde bøgerne derhjemme i ugevis, for alle skal have glæde af dem. Du vil derfor få besked fra os, når afleveringstiden nærmer sig, og vi sender også hjemkaldelser ud.
Hvis materialerne bliver væk eller ødelagt, vil du blive bedt om at erstatte dem.
Erstatning
Du skal erstatte lånt materiale, hvis det bortkommer eller bliver ødelagt. Biblioteket bevarer ejendomsretten til materialet. Du har derfor pligt til at aflevere bortkommet materiale, hvis det dukker op igen og er intakt. Såfremt du kan fremvise en kvittering, refunderer vi den betalte erstatning inden for en måned fra betalingsfristen på regningen. Du kan risikere at skulle erstatte et helt flerbindsværk, selvom kun et enkelt bind er væk. Det skyldes, at biblioteket ikke altid har mulighed for kun at købe den ene del af værket.
Erstatningsprisen på bibliotekets dvd’er, cd-rommer og spil er højere end prisen er i detailhandlen. Det skyldes, at disse materialer skal frikøbes til udlån, og at bibliotekerne derfor betaler meget mere for dem.
Hvis du skylder mere end 500 kr. til Roskilde Bibliotekerne, vil din mulighed for at låne vil blive inddraget 8 dage fra dags dato, hvis det skyldige beløb ikke bliver betalt.
Udelukkelsen ophører, når alle skyldige beløb er betalt, eller materialerne er afleveret.
Afleverer du materialerne i god stand senest 1 måned efter rettidig betalingsdato, kan du få erstatningsbeløbet tilbage.
Sådan betaler du
Du kan betale dine regninger via Roskilde Kommunes 'Mit Betalingsoverblik', Netbank med MitID eller i banken.
Har du spørgsmål til de biblioteksmaterialer, du skal betale for, så er du velkommen til at komme ned på dit lokale bibliotek eller kontakte Roskilde Bibliotekerne på 46 31 50 00.
Har du spørgsmål til betalingsmuligheder og rykkere, så kontakt Opkrævningen i Roskilde Kommune på opkraev@roskilde.dk eller på telefon 46 31 30 18.
OBS: vær opmærksom på, at vi aldrig vil kontakte dig angående betalinger via mail eller telefon. Det vil altid foregå via e-boks. Er du fritaget for digital post, vil vi kontakte dig via brev med posten.